Ο θρυλικός κατασκευαστής των «Hannibal», ο Αννίβας Αρτέμης. Γιος του Ε. Αρτέμη που κατασκεύασε τους Προπολεμικούς Τηλεκατευθυνόμενους Πυραύλους για το Ελληνικο Πολεμικό Ναυτικό. Μιλάει πρώτη φορά, για την ζωή και το έργο του, στον Ιωσήφ Παπαδόπουλο

1

Ο θρυλικός κατασκευαστής των «Hannibal», ο Αννίβας Αρτέμης. Γιος του Ε. Αρτέμη που κατασκεύασε τους Προπολεμικούς Τηλεκατευθυνόμενους Πυραύλους για το Ελληνικο Πολεμικό Ναυτικό. Μιλάει πρώτη φορά, για την ζωή και το έργο του, στον Ιωσήφ Παπαδόπουλο. Δημοσιεύτηκε στο http://ribandsea.com . Εδώ θα δείτε μια περίληψη των βασικών σημείων. Ένας Έλληνας κατασκευαστής, ο μοναδικός, που κατάφερε να σχεδιάσει μια δική του πρωτότυπη, πρωτοποριακή και διαχρονική γάστρα ταχύπλοου σκάφους και να την κατοχυρώσει με διεθνή πατέντα!

…………………………….

Ιωσήφ Παπαδόπουλος : Για να πω την αλήθεια νόμιζα μέχρι τώρα ότι Αννίβας ήταν το επώνυμό σας!

Αννίβας Αρτέμης : Αρτέμης είναι το επώνυμό μου (γελάει). Αννίβας είναι το όνομα που μου έδωσαν όταν με βάφτισαν. Αννίβας Αρτέμης εγώ, Απόλλων Αρτέμης ο αδελφός μου!

Ι.Π. : Τώρα λοιπόν εξηγούνται όλα και, αφού σας βρήκα, μετά από τόσα χρόνια αναζήτησης, θέλω να σας ρωτήσω τόσα πολλά που δεν ξέρω από πού να αρχίσω και πού να τελειώσω!

Α.Α. : Θα τα πούμε όλα, σιγά σιγά (γελάει). Τώρα έχω άλλωστε περισσότερο χρόνο, δεν με κυνηγάει πια η δουλειά…

Ι.Π. : Ωραία λοιπόν, ας ξεκινήσουμε τότε ξετυλίγοντας το κουβάρι απ’ την αρχή. Απ’ τις ρίζες σας.

Α.Α. : Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1900, αλλά έφυγε μόνος του, σε ηλικία 14 ετών, και πήγε στη Γαλλία. Εκεί σπούδασε μηχανολόγος ηλεκτρολόγος και φυσικός.

…………………………………..

Άρχισε έτσι να ασχολείται με ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που είχε συλλάβει όταν ήταν στη Γαλλία. Τα τηλεκατευθυνόμενα βλήματα! Ιδέα που μόνο στην φαντασία τους μπορεί να είχαν οι επιστήμονες εκείνης της εποχής! Έκανε λοιπόν κάποια διαβήματα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και δημιουργήθηκε μια επιτροπή από καθηγητές του Πανεπιστημίου και του Πολυτεχνείου. Ο Χόνδρος ήταν ένας από τους καθηγητές Φυσικής του Πανεπιστημίου που συμμετείχε σ’ εκείνη την επιτροπή.

Όταν τα μέλη της επιτροπής διαπίστωσαν ότι τα σχέδια του πατέρα μου και η θεωρία έστεκαν, μας παραχώρησαν ένα σπίτι στην παραλία της Βούλας δίπλα στο ΠΙΚΠΑ και αποφασίστηκε να ξεκινήσει η κατασκευή της βολίδας στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Το ζητούμενο ήταν να δοθεί στο βλήμα η δυνατότητα να αλλάζει κατεύθυνση, γιατί η προώθηση ήταν γνωστή και σχετικώς εύκολη υπόθεση. Η αλλαγή της κατεύθυνσης του βλήματος, σύμφωνα με τα σχέδια του πατέρα μου, μπορούσε να επιτευχθεί με ακτινοβολίες, ορατές και μη.

Το πείραμα πέτυχε και τότε ήταν που έπεσαν τα μεγάλα «λαβράκια». Οι κλειδαριές του εργαστηρίου βρέθηκαν κάποια μέρα σπασμένες! Ήταν προφανές ότι κάποιοι προσπάθησαν να κλέψουν τα σχέδια και την ιδέα κατασκευής! Υπήρχαν όμως μυστικά και ο πατέρας μου αποσυναρμολογούσε το κατασκεύασμα κάθε βράδυ προτού φύγει απ’ το εργαστήριο. Οπότε, κάποιος που δεν γνώριζε καλά καλά ούτε τι είναι ραδιόφωνο, πώς να το συναρμολογήσει και να κατανοήσει τον τρόπο λειτουργίας του; Τελικώς κατηγορήθηκε ο πατέρας μου και θέλησαν να τον περάσουν στρατοδικείο! Η μητέρα μου όμως, της οποίας η οικογένεια διατηρούσε φιλικές σχέσεις με την βασιλική αυλή, μεσολάβησε και τον απήλλαξαν.

Θυμάμαι, γύρω στα 1938 πρέπει να ήταν, είχαμε πάει σινεμά στο «Μαϊάμι» της Γλυφάδας, μαζί με τους γονείς μου. Όταν επιστρέψαμε, βρήκαμε το σπίτι άνω κάτω! Κάποιοι έψαχναν προφανώς να βρουν σχέδια! Αυτή η ιστορία με το τηλεκατευθυνόμενο βλήμα έληξε τελικώς κακοίν κακώς, μεσολάβησε στη συνέχεια ο πόλεμος του ‘40 και παρ’ όλο που ο πατέρας μου έζησε είκοσι χρόνια στο εξωτερικό, τον έντυσαν στρατιώτη και θέλησαν να τον στείλουν, σαράντα ετών άνθρωπο, στην πρώτη γραμμή! Σαράντα ετών με έξι παιδιά, και σήμερα ακόμη, δεν πας στην πρώτη γραμμή! Προσπαθούσαν όμως να τον στριμώξουν με κάθε τρόπο!

2

…………………………………………………….

Ι.Π. : Η μορφή της γάστρας του «Hannibal» πότε και πώς δημιουργήθηκε;

Α.Α. : ….. Είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένο το σκάφος αυτό που δεν έχει καθόλου κάθετα έξαλα. Το «V» της γάστρας των κοινών σκαφών, σε συνδυασμό με το κάθετο ύψος των εξάλων τους, δημιουργεί μία γωνία. Η γωνία αυτή είναι στην ουσία μία καμπύλη η οποία ξεκινάει απ’ την πλώρη και καταλήγει στην πρύμνη. Αυτή η καμπύλη είναι βυθισμένη στο νερό και όλα πάνε καλά, όσο η θάλασσα είναι ύσυχη, και το σκάφος πλέει ίσια. Αλλά ένα σκάφος θα γείρει κάποια στιγμή ανάλογα με τον κυματισμό.

Από ένα μεταβλητό δηλαδή στοιχείο, το κύμα. Όταν γείρει δεξιά, το σκάφος στρίβει αριστερά, διότι η βυθισμένη πλευρά του λειτουργεί σαν πηδάλιο! Είναι επόμενο βέβαια ότι η άλλη πλευρά θα ξενερίσει. Ο αέρας τώρα, στην περίπτωση αυτή, καθώς ενεργεί πάνω σε όρθια πλευρά, δουλεύει αρνητικά. Το σχήμα του «Hannibal» δεν δίνει επιφάνεια στον αέρα και έτσι οι δυνάμεις που ασκούνται στο σκάφος το ωθούν προς τα πάνω! Με τον τρόπο αυτό έχουμε λιγότερα βρεχάμενα, μικρότερη αντίσταση, μεγαλύτερη ταχύτητα, μικρότερες ιπποδυνάμεις, μικρότερες καταναλώσεις, καλύτερη απόσβεση στο κύμα!

Ο τρόπος που στρίβει μάλιστα το «Hannibal» είναι μοναδικός. Αφήναμε θυμάμαι στους αγώνες το γκάζι πέντε μέτρα πριν την κορίνα, ενώ πλέαμε με 60 μίλια, και μπαίναμε στη στροφή με 55! Το σκάφος έστριβε χωρίς ίχνος πλαγιολίσθησης, λες και πατούσε πάνω σε ράγες!

Έπαιρνε δε την κλίση που είχε το φτερό. Εκεί είναι το δυνατό του σημείο, στις στροφές και όταν έχει θάλασσα! Οι αποσβέσεις της γάστρας του «Hannibal» στον κυματισμό είναι παροιμιώδεις! Και δεν το λέω επειδή το κατασκεύαζα εγώ, άλλοι το λένε! Αν δεν το δοκιμάσεις δεν θα μπορέσεις να καταλάβεις τι σου λέω!

3

……………………………………..

Ι.Π. : Σκεφτόμουν ότι το «Hannibal’ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και από τις ένοπλες δυνάμεις. Είχατε ποτέ κάποια «ενόχληση» από το υπουργείο Εθνικής Αμύνης;

………………………………………….

Α.Α.: Την ίδια περίπου εκείνη εποχή έγιναν συζητήσεις με τους ναυπηγούς του Πολεμικού Ναυτικού για την κατασκευή μικρών επιθετικών «Hannibal», τα οποία θα μετέφεραν ρουκέτες μέσα σε ειδική θήκη στα πρυμναία φτερά τους! Τελικώς δεν προχώρησε το σχέδιο γιατί οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται βέβαια από τους ναυπηγούς αλλά από αυτούς οι οποίοι διοικούν.

Ι.Π. : Και με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν περιθώρια κάποιας μίζας βεβαίως…

Α.Α. : Σίγουρα, αυτό να λέγεται! Γινόντουσαν συζητήσεις λοιπόν τότε, παρουσία και ενός συγγενούς του Βαζιριαζίκη, ο οποίος είχε τον βαθμό του πλωτάρχη, για το πώς θα τοποθετηθούν τα πυραυλάκια, μήπως πετούσαν φωτιές πίσω, αν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν κάποιο πρόβλημα και τέτοια. Ο πλωτάρχης πρότεινε τα «Hannibal», οπότε με κάλεσαν στο Πεντάγωνο. Αυτό έγινε λίγο πριν από την κρίση των Ιμίων.

Πήγα λοιπόν και τους εξέθεσα τις ιδιότητες των «Hannibal», και που δεν είχαν βέβαια καμμία σχέση με τα άλλα σκάφη. Είχαν συγκεντρωθεί κάποιοι αξιωματικοί, μεταξύ αυτών και ένας στρατηγός, αρχηγός των Ειδικών Δυνάμεων. Τέσσερις ώρες συζητούσαμε! Κάποια στιγμή πέταξε κάποιος την ιδέα του διαγωνισμού, οπότε πήρα τον λόγο και τους είπα :

«Θέλετε να σχεδιάσετε ένα καινούργιο τύπο σκάφους εξοπλισμένο με ορισμένα οπλικά συστήματα και συζητάτε να κάνετε δημόσιο διαγωνισμό. Να βγάλετε τελάλη δηλαδή! Εγώ δεν προσπαθώ να σας πείσω να δώσετε σε μένα την παραγγελία, γιατί δεν έχω ούτως ή άλλως την δυνατότητα να τα κατασκευάσω όλα.

Έχω όμως την δυνατότητα να κάνω όλη την μελέτη, να κατασκευάσω τα καλούπια και, για να μην γνωρίζει ένας όλο το αντικείμενο, προτείνω άλλος κατασκευαστής να φτιάχνει τη γάστρα, άλλος το καπάκι, ο εξοπλισμός να τοποθετείται στον ναύσταθμο και να το ξέρετε μόνο εσείς«.

4

Τους άρεσε η ιδέα μου, αλλά κόλλησαν αλλού. Στις πιστώσεις. Και τις αποφάσεις για την χορήγηση των πιστώσεων τις παίρνουν οι πολιτικοί! Διότι καλούν οι πολιτικοί τους στρατιωτικούς και τους ρωτούν : Τι ανάγκες έχετε; Αεροπλάνα; Πολύ καλά, θα τα πάρετε από αυτούς και σε αυτές τις τιμές! (γελάει) Πας λοιπόν να φας το ψωμί των Αμερικανών; Θα σε φάνε αυτοί! Μία φρεγάτα στοίχιζε τότε εκατό δις! Τους είπα λοιπόν ότι με τα χρήματα αυτά φτιάχνεις πεντακόσια μικρά, γρήγορα και ευέλικτα μαχητικά σκάφη και εξοπλίζεις όλο το Αιγαίο!

Τα νησιά απέχουν το πολύ είκοσι μίλια το ένα απ’ το άλλο. Τα σκάφη αυτά θα είναι σε ετοιμότητα πάνω σε τρέϊλερ. Σε μια σύρραξη πέφτουν πενήντα απ’ αυτά πάνω σε μια φρεγάτα και, προτού το πλήρωμά της καταλάβει καλά καλά τι συμβαίνει, την στέλνουν στον πάτο! Πόσα θα κτυπήσει η φρεγάτα; Πέντε; Δέκα; Τα υπόλοιπα αρκούν για να κάνουν τη ζημιά! Εκτός αυτού τα «Hannibal», λόγω σχεδιασμού, δεν τα πιάνουν τα ραντάρ! «Stealth» δεν σου θυμίζουν τα «Hannibal»; Ίδιο σχήμα έχουν! Μόνο που τα «Stealth» βγήκαν πολύ μετά τα «Hannibal»!

Το ηλεκτρομαγνητικό κύμα, που εκπέμπει η κεραία ενός ραντάρ, δεν βρίσκει πρόσφορο έδαφος στο «Hannibal», που δεν έχει καθόλου κάθετες επιφάνειες, και φεύγει προς διάφορες κατευθύνσεις χωρίς να επιστρέφει ώστε να γίνει η καταγραφή του στόχου!

5

Ι.Π. : Πού κατέληξε τελικώς εκείνη η συζήτηση;

Α.Α. : Μεταξύ των άλλων τους έκανα και την εξής πρόταση. Να διαθέσουν κάποια από τα μυστικά κονδύλια που έχουν, και να κάνουν τη δουλειά μόνοι τους στο ναύσταθμο! «Εμένα θα μου πληρώνετε μεροκάματο και, αφού ολοκληρωθούν όλα, θα μου δώσετε μια αποζημίωση«, τους είπα. «Θα σας φτιάξω πρώτα ένα μοντέλο, σε μικρογραφία, ώστε να το βάλετε στα εργαστήρια και να το υποβάλετε σε δοκιμές, γιατί εγώ μπορεί να σας λέω παραμύθια!

Το «Hannibal» έχει επίσης, εκ κατασκευής, την δυνατότητα να φιλοξενήσει δύο διατρητικά πυραυλάκια 70 mm μέσα στα φτερά της πρύμνης του και να κατασκευαστεί με εποξικές ρητίνες και kevlar ώστε να είναι αλεξίσφαιρο! Απ’ την άλλη, ένας πύραυλος, από αυτούς που έχουν οι φρεγάτες, στοιχίζει ένα δις! Χρήματα τα οποία δανειζόμαστε, επιπλέον δε τον κατασκευάζει μια ξένη χώρα.

Ενώ έχουμε την δυνατότητα να εξοικονομήσουμε χρήματα, κατασκευάζοντας τα σκάφη αυτά στην χώρα μας, να ενισχύσουμε την οικονομία μας, να είμαστε πιο ανεξάρτητοι στην εξωτερική μας πολιτική και να διατηρήσουμε και την εθνική μας κυριαρχία.

Αλλά και αν ακόμη υποθέσουμε ότι σε μια σύρραξη χάνεις κάποια από αυτά τα μικρά σκάφη, έχεις την δυνατότητα να φτιάξεις άλλα, σε πολύ σύντομο χρόνο, και να τα αντικαταστήσεις! Αν χάσεις από τις επιθέσεις των μαχητικών αεροπλάνων κάποιες φρεγάτες ή αντιτορπιλλικά, πότε θα τα παραγγείλεις και πότε θα τα παραλάβεις; Μέχρι τότε οι άλλοι θα τα έχουν πάρει τα νησιά«!

Αυτά τους είπα, εν ολίγοις, και προχώρησα από μόνος μου στην κατασκευή του μοντέλου σε κλίμακα 1:10. Ένδεκα μέτρα θα ήταν δηλαδή το σκάφος που θα κατασκευαζόταν με πέντε μέτρα πλάτος. Εν τω μεταξύ όμως, ενώ δεν είχα αρρωστήσει ποτέ μου, με έπιασε η μέση μου, απογοητεύτηκα και τα παράτησαβλέποντας και την απάθεια και αναβλητικότητα των υπευθύνων…

7

Ι.Π. : Επιτρέψτε μου να σας υποβάλλω μια υποθετική ερώτηση. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία θέλει να προχωρήσει στην κατασκευή αυτών των σκαφών. Μπορείτε να αναλάβετε την κατασκευή τους;

Α.Α. : Και βέβαια! Τα σχέδια υπάρχουν άλλωστε! Εγώ συμβουλές μόνο θα δίνω και τεχνογνωσία στην κατασκευή των καλουπιών.

Ι.Π. : Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε σήμερα;

Α.Α. : Φτιάχνω στην Ερμιόνη ένα μοντέλο σε κλίμακα 1:10, για ένα κρούϊζερ μήκους 17 μέτρων. Όσοι το έχουν δει, έχουν πάθει πλάκα! Στολίδι σωστό! Τα δικά μου σκάφη δεν έχουν καμία σχέση με τα άλλα, που εγώ τα λέω… ντουλάπες και ας με συγχωρήσουν! Σκεφτόμουν μάλιστα το σκάφος αυτό να το σχεδιάσω και για πολεμικό. Με πυραύλους και τορπιλοσωλήνες! (γελάει). Δεν είμαστε όμως χώρα, δυστυχώς! Είμαστε για κλωτσιές!

Εδώ τελειώνει η περίληψη με τα σημαντικά στοιχεία. Τώρα φταίω εγώ να αρχίσω να λέω εκείνα τα “παράξενα” που λέω συνήθως ? Τι να πω ? Μονο “άι σιχτίρ προδότες”.

8

10

11

12

13

http://miastala.com/s/?p=3901

Advertisements

Posted on Αύγουστος 6, 2010, in ΑΓΝΩΣΤΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ, ΖΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ, ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ, ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΣΕΝΑΡΙΑ, ΠΡΟΔΟΤΙΚΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΙΔΙΟ, ΩΡΑΙΟΙ ΤΥΠΟΙ and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 Σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: